Boost je energie! Krijg grip op de situatie.

“Had ik maar meer lef om voor mezelf op te komen.”

“Had ik maar genoeg tijd om alles af te krijgen.”

Of “Had ik maar een betere balans tussen werk en privé.”

Herken je één van deze uitspraken? Chaos, stress en onbegrip wisselen elkaar af. Situaties overkomen je. Je bent moe, futloos en weet niet meer hoe je de dingen kunt veranderen. Een naar gevoel waar je geen antwoord op hebt.

Maar wat nu als er een manier is om de controle terug te pakken? Zodat je weer grip krijgt op de situatie. Ga dan eens goed zitten, lees dit artikel en probeer te bedenken welke invloed jij hebt op situaties en wat je kan doen om het te veranderen

Elimineer je energielek

Een van de grootste energievreters is de gedachte dat je niets kunt veranderen aan de situatie. “Where focus goes, energie flows” (waar je op focust, daar gaat je energie naartoe) is de uitspraak van Tony Robbins, entrepreneur en spreker op het gebied van leiderschapspsychologie. Focus jij je op alles waar je geen invloed op hebt? Dan lek je al je energie naar dingen die je toch niet kunt veranderen. Situaties overkomen je en je reageert pas als een gebeurtenis zich voordoet. Maar focus jij je op wat je wél kunt veranderen: dus dat waar je wel invloed op hebt? Dan steek je al je energie in zaken die je aan kunt pakken. Je werkt proactief en voelt je meer in control. Het verschil tussen veel en weinig energie zit dus in de hoeveelheid invloed je denkt te hebben op een situatie en hoeveel invloed je daadwerkelijk hebt. Dit bepaalt namelijk welke actie je vervolgens wel of niet onderneemt.

Focus op de invloed die je hebt

Het is dus belangrijk om te weten waar en hoeveel invloed je op hebt. Maar hoe weet je hoeveel invloed je hebt in welke situatie? Soms is dat best lastig te ontdekken.

Volgens het CBS (2019) werken we gemiddeld zo’n 31 uur per week. Dat betekent dat je ook 31 uur de tijd hebt om je in allerlei verschillende situaties te bevinden. Maar hoe weet je dan waar je wel en geen invloed op hebt? Analyseer eerst in welke situatie je je precies bevindt. En of je directe, indirecte of geen invloed hebt.

Directe invloed

Ten eerste zijn er situaties waarop je direct invloed hebt. Dat zijn situaties waarin problemen ontstaan rondom je eigen gedrag. En dat is fijn, want aan je eigen gedrag kun je werken! Zoals van afwachtend zijn naar iets aanpakken of van chaotisch werken naar gestructureerd. Dat kun je zelf doen, met hulp van boeken, vrienden, youtube of via training of coaching. Merk je bijvoorbeeld dat je de balans tussen werk en privé kwijt bent? Dan helpt het om prioriteiten te stellen en tijd in je agenda te blokken voor werk en voor privé. Merk je dat je meer rust nodig hebt? Blok tijd om een kopje koffie te drinken, een ommetje te maken of even te (video)bellen met een vriend of collega. Lukt het je juist niet om geconcentreerd aan het werk te gaan? Werk dan met deadlines en maak een X aantal uur vrij om elke deadline te halen. Dus heb je directe invloed en lukt het om je eigen gedrag te veranderen? Dan heb je een overwinning op jezelf behaald!

Indirecte invloed

Daarnaast zijn er situaties waar je indirect invloed op hebt. In deze situaties kan het soms voelen dat je totaal geen invloed hebt. Dit kan oneerlijk of onrechtvaardig voelen. Het levert frustratie op en maakt je soms moedeloos. Het gaat hier om gedrag van anderen dat je niet direct kunt veranderen. Hierdoor heb je het gevoel dat je geen invloed hebt. Maar met passende communicatietechnieken heb je meer invloed op de situatie dan je denkt.

Heb je bijvoorbeeld collega’s die zaken delegeren die eigenlijk niet bij jouw takenpakket horen en luisteren ze niet als je ‘nee’ zegt? Let dan eens op de manier waarop je je grens aangeeft: gaat je stem omhoog of omlaag terwijl je ‘nee’ zegt? En zeg je: “Nee, liever niet” of “Nee, dat gaat niet”. Gebruik je de laatste zin en gaat je stem omlaag, dan is de kans groot dat je collega nu wél luistert. En zo niet: herhaal je nee op dezelfde manier. Sommige mensen hebben nu eenmaal herhaling nodig voordat ze iets begrijpen of accepteren.

En heb je een andere situatie dan deze? Niet getreurd! Er bestaan namelijk meer dan 30 verschillende manieren waarop je via communicatie invloed kunt uitoefenen. Meestal maken wij maar gebruik van 3 of 4 methodes die we niet altijd op het juiste moment inzetten. Wil je effectief zijn in jouw situatie, kies dan altijd een methode die bij jouw situatie past. En waarin je de ander in zijn waarde laat natuurlijk. Benieuwd naar verschillende methodes? Lees dan eens: How to win friends and influence people van Dale Carnegie. Echt een aanrader. En ja – hij is ook uitgebracht in het Nederlands!

Geen invloed

Tenslotte bestaan er situaties waarop je geen invloed hebt. Problemen waar je niets aan kunt doen. Bijvoorbeeld iets dat al gebeurd is of bepaalde aspecten van je omgeving. Helaas – was het maar anders – kun je bijvoorbeeld weinig doen aan de situatie rondom corona. Als je focust op hoe naar en verschrikkelijk het is dat je thuis moet werken, dan lek je energie. Maar leer je ermee omgaan en leef je ermee, dan heeft het minder greep op je. Dat geeft je meer ruimte in je hoofd voor dingen waar je wél invloed op hebt. Dit betekent overigens niet dat je niet af en toe verdrietig of boos mag zijn – maar zorg ervoor dat je het niet je werk en je leven laat bepalen.

Denk en handel proactief

Als je weet in welke categorie jouw lastige situatie hoort, kun je de eerste stap zetten om weer in control te komen. Door je gedrag te veranderen, je communicatie aan te passen of een manier te vinden om tegen de problemen in de categorie ‘geen invloed’ aan te kijken. Soms kun je bijvoorbeeld voor jezelf opkomen, assertiever zijn, overzicht creëren in je agenda of effectiever communiceren. Analyseer de situatie, bepaal je invloed en bedenk de eerste stap die je kunt zetten. Ook al weet je misschien niet meteen hoe, dat is niet erg. Als je werkt vanuit je invloed heb je immers genoeg energie om alle mogelijkheden te onderzoeken.

Wil je weten hoe je weer grip krijgt op jouw situatie? Wil je voor jezelf leren opkomen, je tijd beter managen of werk en privé minder in elkaar laten overlopen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik kan je helpen. Neem gerust contact met me op. Dan denk ik met je mee!

Geef een antwoord

Hoi, ik ben Lotte

Leuk je hier te zien! Trainer en coach op het gebied van gedrag en communicatie. Al twee jaar help ik mensen uit allerlei sectoren om vitaal en effectiever te werken. Door tijd te managen, een gezonde balans tussen werk en privé te vinden en helder te communiceren. Zodat ze vol energie, enthousiasme én ontspanning aan de slag zijn. Minder stress. Meer rust. In control. Dát werkt lekker.

Lees mijn artikelen om daar meer over te ontdekken. En neem bij vragen gerust contact op.

Bericht

Op de hoogte blijven van interessante weetjes en leuke artikelen?